Czytanie ze zrozumieniem na maturze z angielskiego 2026: skimming i scanning – MaturaMinds

Powrót

Czytanie ze zrozumieniem na maturze z angielskiego 2026: skimming i scanning – MaturaMinds

2025-11-26
14 min
Czytanie ze zrozumieniem na maturze z angielskiego 2026: skimming i scanning – MaturaMinds

Czytanie ze zrozumieniem na maturze z angielskiego 2026: skimming i scanning – MaturaMinds

Skuteczne czytanie ze zrozumieniem na maturze z angielskiego 2026 zaczyna się od dwóch prostych, ale potężnych strategii: skimming i scanning. Jeśli chcesz szybciej wychwytywać sens tekstu, lepiej rozpoznawać pułapki w odpowiedziach i pewniej rozwiązywać pytania wielokrotnego wyboru, ten przewodnik od MaturaMinds pokaże Ci jak to zrobić krok po kroku – z przykładami, ćwiczeniami i gotowymi checklistami. Po drodze podpowiemy też, jak wykorzystać nasze funkcje, kursy i notatki, aby Twój wynik realnie wzrósł.

Cel artykułu: opanować strategie skimming i scanning, poznać typy zadań, wyłapywać najczęstsze błędy i trenować na krótkich, realistycznych tekstach jak na prawdziwym egzaminie – bez zgadywania i bez marnowania czasu.

Czym są skimming i scanning?

Skimming – szybki przegląd sensu

Skimming to błyskawiczne „przelecenie” tekstu w poszukiwaniu głównego tematu, intencji autora i struktury. Nie czytasz każdego słowa – wyłapujesz nagłówki, pierwsze i ostatnie zdania akapitów, słowa kluczowe (np. nazwy, daty, kontrasty: however, although, in contrast). Kiedy używać? Na początku pracy z zadaniem, żeby zbudować mapę treści i przewidzieć, gdzie mogą kryć się odpowiedzi.

Mini-checklista skimmingu:

  • Przeczytaj tytuł i pierwsze zdania akapitów.
  • Zaznacz słowa sygnałowe: however, therefore, because, for example.
  • Zanotuj (w 5–7 słowach) „o czym to jest” i „jak jest zorganizowane”.

Scanning – celowane wyszukiwanie szczegółu

Scanning to szybkie „skanowanie” tekstu w poszukiwaniu konkretu: liczby, daty, nazwiska, słowa kluczowego z pytania. Kiedy używać? Gdy pytanie dotyczy detalu, faktu, liczby, konkretnej opinii lub przykładu.

Mini-checklista scanningu:

  • Podkreśl słowa klucze z pytania i odpowiedzi.
  • Szukaj w tekście ich dokładnych form lub synonimów/parafraz.
  • Sprawdź kontekst przed i po znalezionym słowie (2–3 zdania).

Najczęstsze typy zadań w czytaniu (matura – angielski)

  • Wielokrotny wybór (Multiple Choice) – wybierasz A/B/C/D na podstawie informacji w tekście.
  • Dobieranie nagłówków / informacji – dopasowujesz krótkie streszczenia do akapitów.
  • Pytania o intencję i wnioskowanie – czy autor popiera tezę? jaki jest ton? co wynika implicite?
  • Parafraza i synonimia – odpowiedź jest poprawna, choć nie brzmi jak zdanie z tekstu.

Wskazówka: w większości pytań poprawna odpowiedź nie powtarza literalnie fragmentu tekstu. Szukaj parafrazy i precyzyjnych szczegółów.

4-etapowa strategia MaturaMinds do zadań na czytanie

1) Podgląd i przewidywanie (Preview & Predict)

  • Przeczytaj tytuł, lead i pierwsze zdania akapitów.
  • Zanotuj temat, cel autora i spodziewany układ tekstu (np. „problem → przykład → rozwiązanie”).

2) Skimming: mapa sensu

  • Zaznacz sygnały struktury: however, on the other hand, for instance, as a result.
  • Zrób mini-mapę: każdy akapit w 3–5 słowach (np. „A1: tło; A2: problem; A3: rozwiązanie”).

3) Scanning: polowanie na dowody

  • Do każdego pytania podkreśl 2–3 słowa klucze.
  • Zeskanuj tekst w poszukiwaniu słów lub ich parafraz (np. increaserise, boost; concernworry).
  • Po znalezieniu fragmentu przeczytaj zdanie przed i po – to często zmienia sens!

4) Eliminacja dystraktorów i weryfikacja

  • Od razu skreśl odpowiedzi sprzeczne z tekstem, zbyt ogólne lub z „dodatkiem od siebie”.
  • Porównaj konkret z pytania z konkretem w tekście. Jedno słowo (np. only, always, never, at least) potrafi całkowicie zmienić poprawność.

Sygnały językowe i pułapki w pytaniach

  • Negacja i kwantyfikatory: no, not, few, many, rarely, often, always, never.

    Pułapka: odpowiedź z always/never bywa zbyt kategoryczna.

  • Kontrast: however, although, whereas, in contrast.

    Sekret: kluczowa informacja często pojawia się po however/although.

  • Synonimy i parafrazy: help → assist, problem → issue, buy → purchase.

  • Zaimek referencyjny: this, that, they, it – koniecznie sprawdź, do czego się odnoszą.

  • Liczby i daty: często są łatwym anchorem do scanningu, ale sprawdź jednostki i zakres.

Praktyka w stylu Brilliant.org – krótkie teksty + krok po kroku

Ćwiczenie 1: Multiple Choice (skimming → scanning → eliminacja)

Tekst (ok. 160 słów): A new audio guide at the Castle Museum lets visitors explore exhibits in any order. Unlike traditional tours, it suggests themed “paths” – for example, “Innovation in the 1800s” or “Women Behind the Scenes”. The app also adjusts the length of each stop to your schedule. If you have only twenty minutes, it proposes a condensed route and prompts you to skip crowded rooms. For families, there’s a playful quiz mode that unlocks bonus stories after each correct answer. Curators say the guide encourages people to notice connections they might otherwise miss, like how a local engineer influenced designs abroad. Early feedback is positive, though some seniors prefer printed brochures and complain about small on-screen text. The museum plans to add a “night mode” and a feature for visually impaired visitors next month.

Pytanie 1. Głównym celem nowego przewodnika audio jest: A. skrócenie czasu zwiedzania dla wszystkich. B. umożliwienie elastycznego zwiedzania i odkrywania powiązań. C. zastąpienie tradycyjnych drukowanych broszur. D. zachęcenie rodzin do spędzania więcej czasu w sklepie z pamiątkami.

Rozwiązanie – krok po kroku:

  • Skimming: tytuł/lead brak, więc bierzemy 1–2 zdania z początku i końca. Widzimy: „explore exhibits in any order”, „themed paths”, „adjusts… to your schedule”, „notice connections”.

  • Scanning słów kluczowych: order, paths, schedule, connections.

  • Eliminacja:

    • A – za wąskie: przewodnik nie zawsze skraca czas, tylko dostosowuje.
    • C – przewodnik nie zastępuje broszur (seniorzy nadal je chcą).
    • D – brak dowodu o sklepie z pamiątkami.
    • B – pasuje do całego tekstu: elastyczność i odkrywanie powiązań.

Odpowiedź: B (z uzasadnieniem w tekście: elastyczne ścieżki, dopasowanie do czasu, odkrywanie „connections”).

Pytanie 2. Która opinia została zasygnalizowana na przyszłość? A. skrócenie quizu rodzinnego. B. powiększenie czcionki dla seniorów jutro. C. tryb nocny i funkcja dla osób z niepełnosprawnością wzroku w przyszłym miesiącu. D. całkowite wycofanie broszur papierowych.

Skanowanie: szukamy next month → znajdujemy „night mode” i „feature for visually impaired visitors”. Odpowiedź: C.

Ćwiczenie 2: Dobieranie nagłówków (skimming struktury)

Tekst (3 krótkie akapity): A1. Many school canteens are replacing plastic trays with lightweight metal ones that last longer and keep food warm. The change reduces waste and, surprisingly, speeds up washing. A2. Some students dislike the sound the trays make and claim they are harder to carry when full. Staff say practice solves the problem within a week. A3. Early results show a 20% drop in single-use plastics, and a local NGO is measuring the project’s long-term impact.

Nagłówki:

  1. Pierwsze efekty i pomiar wpływu
  2. Wyzwania we wdrożeniu i reakcje uczniów
  3. Dlaczego metal zamiast plastiku?

Skimming i dopasowanie:

  • A1 → korzyści i powód zmiany → 3.
  • A2 → trudności i reakcje → 2.
  • A3 → wyniki i badanie NGO → 1.

Wniosek: przy dobieraniu nagłówków nie dopasowuj słów 1:1 – dopasuj ideę akapitu.

Ćwiczenie 3: Multiple Choice – uważaj na kontrast (however)

Tekst (ok. 120 słów): City planners promised to plant 1,000 trees this spring. However, a late delivery of seedlings forced them to reschedule half of the work to early summer. Volunteers were worried the heat would reduce survival rates, but a local gardening group offered weekly watering shifts. As a result, the team decided to experiment: some trees will be planted near public fountains to monitor moisture levels. The city also asked schools to “adopt” a tree and report growth. Officials believe the delay may actually help them collect better data.

Pytanie. Co było bezpośrednią przyczyną przesunięcia terminu? A. obawa wolontariuszy przed upałem, B. pomysł sadzenia przy fontannach, C. późna dostawa sadzonek, D. prośba szkół o adopcję drzew.

Skanowanie: po However – „a late delivery of seedlings forced them to reschedule”. Odpowiedź: C (słowo klucz: forced).

Jak trenować skimming i scanning dzień po dniu

10–15 minut dziennie – plan minimum

  1. Rozgrzewka (2 min): wybierz losowy krótki news i zrób skimming – 1 zdanie o treści, 1 o celu autora.
  2. Skim-blast (4 min): dłuższy tekst, zanotuj po 3–5 słów do każdego akapitu (mapa treści).
  3. Scan-sprint (4 min): wybierz 2 pytania szczegółowe i zeskanuj konkret (daty, liczby, nazwiska).
  4. Refleksja (2–3 min): co zadziałało? co cię spowolniło? zanotuj 1 poprawkę strategii na jutro.
  5. Powtórka słownictwa (2 min): 5–7 słów kluczowych z tekstu (synonimy/parafrazy).

Wykorzystaj narzędzia:

Słownictwo kontekstowe: jak „czytać” nieznane słowa

  • Słowa-klucze rodziny wyrazów: introduce → introduction, productive → productivity.
  • Konwersja części mowy: czasownik ↔ rzeczownik bywa podpowiedzią znaczenia.
  • Prefiksy i sufiksy: un-, re-, -less, -ful, -tion, -ment.
  • Kontekst semantyczny: sprawdź zdanie przed i po – często definicja stoi „obok”.
  • Parafrazy w tekście: X, that is, Y / X, also known as Y → autor sam tłumaczy pojęcie.

Częste błędy i szybkie naprawy

  • Czytanie odpowiedzi zamiast tekstu: najpierw tekst, potem odpowiedzi.
  • Uleganie słowom absolutnym: always, never, only – zwykle fałszywe uproszczenia.
  • Wiedza spoza tekstu: liczy się to, co w tekście, nie to, co „wiesz z życia”.
  • Pomijanie kontrastu: po however/although często pada klucz do pytania.
  • Brak weryfikacji kontekstu: zawsze przeczytaj zdanie przed i po znalezionym fragmencie.
  • Zły timing: ustal limit – np. 60–75 sekund na jedno pytanie wielokrotnego wyboru.

Checklista na egzamin (do zapamiętania)

  • Zrób skimming całego tekstu zanim wejdziesz w pytania.
  • Do każdego pytania wypisz 2–3 słowa klucze.
  • Skanuj tekst: szukaj słowa/idei, potem sprawdź kontekst.
  • Eliminuj odpowiedzi z nadmiarem, sprzecznością lub absolutem.
  • Zostaw 2–3 minuty na szybki przegląd znaków negacji i kontrastów.

Jak MaturaMinds pomoże Ci to wdrożyć?

Pamiętaj: MaturaMinds to platforma do samodzielnej nauki i praktyki. Nie oferujemy korepetycji ani gotowych odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych – uczymy strategii i kompetencji, które działają na dowolnym tekście.

Mini bank ćwiczeń (samodzielna praktyka z podpowiedziami)

Zadanie A (Multiple Choice)

Tekst: The city’s bike-sharing program expanded to the suburbs, but the new stations remained half-empty for weeks. Local forums blamed poor signage. In response, the operator redesigned the map, adding color-coded routes and time estimates between neighborhoods. Weekend usage then rose sharply, and several schools requested safety workshops for students.

Pytanie: Co było pierwszą reakcją operatora programu? A. organizacja warsztatów bezpieczeństwa, B. rozbudowa sieci stacji, C. przeprojektowanie mapy z kolorami i czasami przejazdu, D. uruchomienie kampanii w mediach społecznościowych.

Podpowiedź skimming: „In response…” wskazuje, co zrobiono najpierw. Rozwiązanie: C (dokładny detal po „In response”).

Zadanie B (Dobieranie informacji)

Tekst (2 akapity): B1. The charity replaced paper leaflets with QR codes on posters to reduce printing costs and track engagement. B2. After a month, they learned most scans happened near bus stops, so they moved more posters to transit hubs.

Pytanie: Który akapit mówi o wniosku z monitoringu i zmianie strategii lokalizacji? Odpowiedź z wyjaśnieniem: B2 (mamy „learned” → wniosek, i „moved” → zmiana strategii).

Zadanie C (Multiple Choice – pułapka absolutu)

Tekst: The university library extended opening hours during exam season. Some students praised the change, yet others argued it didn’t help commuters who needed weekend mornings.

Pytanie: Które stwierdzenie najlepiej oddaje przekaz? A. Zmiana pomogła wszystkim studentom. B. Zmiana spotkała się z mieszaną reakcją studentów. C. Zmiana okazała się zbędna. D. Zmiana dotyczyła tylko weekendów.

Rozwiązanie: B (kontrast praised vs argued → mieszane opinie; unikamy absolutów „wszystkim”, „tylko”).

Dalsza ścieżka nauki z MaturaMinds

Finalny tip: zawsze notuj „co mnie spowolniło” i „co zadziałało”. Drobne poprawki kumulują się w duży skok wyniku.

Podsumowanie

Skimming i scanning to dwa narzędzia, które radykalnie zwiększają skuteczność w czytaniu ze zrozumieniem na maturze z angielskiego 2026. Najpierw zbuduj mapę sensu (skimming), potem poluj na dowód (scanning), a na końcu bezlitośnie eliminuj dystraktory. Trenuj krótko, ale codziennie, korzystając z ekosystemu MaturaMinds: NotatkiNotatki, MaturAIMaturAI, Materiały e-mailMateriały e-mail i Arkusze maturalneArkusze maturalne. Z taką rutyną wejdziesz na egzamin z planem, spokojem i realną przewagą.

Czy podoba Ci się ten artykuł?

Zostaw nam swoją opinię

Powrót do bloga

Rozwiń wiedzę z tego artykułu dzięki MaturaMinds

Zainteresował Cię temat naszego artykułu? Wybierz kurs poniżej, którejest bezpośrednio powiązany z omawianą tematyką, aby dogłębnie przygotować się do egzaminu maturalnego. Kurs został zaprojektowany z wymaganiami CKE na uwadze, aby skupić się na nauce, a nie na szukaniu materiałów.

Zobacz również:

Logo

Made with

in Poland © 2026 MaturaMinds