Powrót
Matura z angielskiego 2026 (poziom podstawowy) – jak się przygotować | MaturaMinds
Matura z angielskiego 2026 (poziom podstawowy) – jak się przygotować | MaturaMinds
Przygotowujesz się do matury z angielskiego 2026 na poziomie podstawowym i chcesz zdać pewnie, z wysokim wynikiem? Ten kompletny poradnik MaturaMinds prowadzi Cię krok po kroku: od zrozumienia wymagań CKE i struktury arkusza, przez skuteczne strategie do słuchania i czytania, aż po gramatykę, słownictwo i pisanie tekstu użytkowego. Znajdziesz tu też checklisty, plan nauki, przykładowe zadania z rozwiązaniami „krok po kroku” (styl Brilliant.org) oraz wskazówki, jak wykorzystać narzędzia MaturaMinds: NotatkiNotatki, MaturAIMaturAI, Materiały e-mailMateriały e-mail i Arkusze maturalneArkusze maturalne.
Najważniejsze informacje o maturze 2026 (pp)
- Data egzaminu pisemnego – język angielski (pp): 6 maja 2026 (środa). To oficjalna data z harmonogramu CKE na 2026 r. W tym samym komunikacie podano również ramy terminów na sesję główną, dodatkową i poprawkową. (bip.cke.gov.plbip.cke.gov.pl)
- Czas trwania: 120 minut. Części arkusza: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość środków językowych, wypowiedź pisemna. (Arkusze CKEArkusze CKE)
- Punktacja całkowita: 60 punktów (sumarycznie za wszystkie części).
- Poziom biegłości (CEFR): zakres środków językowych na poziomie B1 (z elementami B1+ w rozumieniu wypowiedzi). (Arkusze CKEArkusze CKE)
- Część ustna z języka obcego: odbywa się w szkołach w maju (w 2026 r. między 7 a 30 maja z wyłączeniami wskazanymi przez CKE). (bip.cke.gov.plbip.cke.gov.pl)
- Co wnieść na salę? CKE dla języka obcego nowożytnego nie przewiduje dodatkowych przyborów – zabierasz długopis/pióro z czarnym tuszem; brak słowników czy kalkulatorów (wyjątki opisane są tylko dla niektórych innych przedmiotów i dostosowań). (bip.cke.gov.plbip.cke.gov.pl)
- Próg zdawalności: aby zdać maturę z języka obcego (pp) trzeba uzyskać co najmniej 30% punktów możliwych do zdobycia. (RzeczpospolitaRzeczpospolita)
Pro tip: Planując naukę, zestaw bieżące przygotowania z oficjalnymi wymaganiami i przykładowymi arkuszami. W MaturaMinds znajdziesz zestaw Arkuszy maturalnychArkuszy maturalnych, a także Notatki, MaturAI i Materiały e-mail, które ułożą Ci powtórki w logiczną, krótką ścieżkę.
Jak wygląda arkusz i co faktycznie sprawdza?
W arkuszu (120 minut) sprawdzane są cztery obszary: słuchanie, czytanie, znajomość środków językowych, pisanie. Wypowiedź pisemna to jeden tekst użytkowy (np. e-mail, wpis na blogu/forach) o długości 100–150 słów, w którym trzeba rozwinąć 4 wskazane elementy. Ocenianie opiera się na czterech kryteriach: treść (0–5), spójność i logika (0–2), zakres środków językowych (0–3), poprawność (0–2). (Arkusze CKEArkusze CKE)
Strategia przygotowań: fundamenty + taktyka egzaminacyjna
1) Słuchanie – jak nie „zgubić” informacji
Co sprawdza część słuchowa: wychwytywanie głównych myśli, szczegółów, intencji mówiącego, wnioskowanie z kontekstu i parafrazy. Nagrania są odtwarzane dwukrotnie, a polecenia i odpowiedzi wykonujesz po polsku/angielsku (zgodnie z typem zadania).
Taktyka krok po kroku:
- Skimuj pytania przed nagraniem – zaznacz słowa-klucze (kto? co? kiedy? gdzie? po co?).
- Antycypuj parafrazy – spodziewaj się, że nagranie rzadko „powtórzy” dokładne słowa z zadań.
- Pierwsze odtworzenie = mapa treści, drugie = weryfikacja i doprecyzowanie szczegółów.
- Jeśli nie jesteś pewien(a), zostaw znak i wróć po drugiej emisji.
- Ćwicz na krótkich segmentach (1–2 min) – szybko weryfikujesz hipotezy słuchowe.
Ćwiczenie stylu Brilliant.org (mini-słuchanka – transkrypcja skrócona):
You will hear an announcement for a school volunteering day. The speaker mentions when the event starts, what students should bring and where the meeting point is. Question: What do students need to bring? A) Their ID card only B) Comfortable shoes and gloves C) A water bottle and a hat
Rozwiązanie krok po kroku:
- Krok 1: Słowa-klucze w pytaniu: bring / need to bring.
- Krok 2: Synonimy i parafrazy – wear, put on, be sure to have.
- Krok 3: Przesłuchanie (hipotetyczna treść): “Please wear comfortable shoes and bring gloves if you have them.”
- Krok 4: Weryfikacja – odpowiedź B. Dlaczego nie C? Woda/kapelusz nie padły; „ID card” pojawiło się w innym kontekście (np. rejestracji), ale nie jako wymóg „to bring”.
Zasób MaturaMinds: Rozwiąż serię krótkich słuchań oraz sprawdź się w dynamicznych quizach w Angielski – moduł słuchaniaAngielski – moduł słuchania (moduły znajdziesz po dopisaniu /modul do adresu kursu).
2) Czytanie – szybko wyłapuj sens i detale
Co sprawdza: rozumienie głównej myśli, intencji, argumentów i szczegółów, a także umiejętność wnioskowania z kontekstu i rozpoznawania struktury tekstu.
Taktyka:
- SKIM (30–60 s): przejrzyj tytuł, pierwszy i ostatni akapit, pierwsze zdania akapitów.
- SCAN: wróć do pytań, wyszukuj miejsca w tekście z odpowiedziami.
- Markery logiczne (however, therefore, in addition, although) prowadzą do odpowiedzi.
- Uważaj na distractory – pozornie „pasujące” fragmenty, ale w innym kontekście.
Ćwiczenie (mini-tekst):
Text (fragment): The city council launched a new bike-sharing program to reduce traffic and pollution. While the first week saw minor issues with the app, users praised the availability of bikes near schools and offices. The council promises app updates next month. Q1. What was the main goal of the program? Q2. What reaction did users have in the first week?
Rozwiązanie:
- Q1: Szukamy celu → to reduce traffic and pollution → cel: ograniczenie ruchu i zanieczyszczeń.
- Q2: Szukamy reakcji → „minor issues” (problemy) + „praised availability” (pochwała dostępności) → mieszane: drobne problemy z aplikacją, ale pochwały za dostępność.
3) Znajomość środków językowych – gramatyka i leksyka B1
Zakres (B1/B1+ w rozumieniu): czasy teraźniejsze i przeszłe (Present Simple/Continuous, Past Simple/Continuous), Present Perfect vs Past Simple, podstawy Future forms, modalne (can, must, should, might), czasowniki frazowe, strona bierna (podstawy), okresy warunkowe 0/1 (wstęp do 2), mowa zależna (proste formy), przyimki i kolokacje, spójniki i wyrażenia łączące. (Arkusze CKEArkusze CKE)
Zadania przykładowe (z rozwiązaniami):
- I haven’t seen (not/see) him since Monday. → Present Perfect + since.
- If it rains, we will stay at home. → Zero/First Conditional (tu: First).
- She was given a scholarship last year. → Passive (Past Simple).
- You shouldn’t have said that. → modal + Perfect infinitive (wyrażenie żalu/oceny).
- We’re looking forward to meeting you. → fraza z to + -ing.
Wskazówka: W NotatkachNotatkach znajdziesz krótkie fiszki i listy typowych kolokacji (np. make a decision, take a break, pay attention), a w MaturAIMaturAI możesz wygenerować „personalizowane” mini-ćwiczenia z błyskawiczną informacją zwrotną.
4) Pisanie – e-mail / wpis 100–150 słów
Co dokładnie wymagane: Jeden tekst użytkowy (np. e-mail) 100–150 słów, w języku angielskim, na podstawie polecenia po polsku z czterema elementami, które musisz rozwinąć. Oceniane kryteria: treść (0–5), spójność i logika (0–2), zakres środków (0–3), poprawność (0–2). (Arkusze CKEArkusze CKE)
Szablon, który działa (checklista):
- ✅ Wstęp (1–2 zdania): odnieś się do sytuacji z polecenia.
- ✅ Akapity 2–3: rozwiń wszystkie 4 elementy; każdy oznacz frazą sygnałową (First, … / Also, … / What’s more, …).
- ✅ Zakończenie (1 zdanie): uprzejme podsumowanie/prośba.
- ✅ Rejestr: neutralny-nieformalny, bez kalk z polskiego.
- ✅ Licz słowa: celuj w ~120–140, to bezpieczny środek zakresu.
Przykładowe polecenie (styl CKE):
Napisz e-mail do koleżanki/kolegi z Anglii. Wyjaśnij, że: – zaczynasz wolontariat w lokalnym centrum, – co będziesz robić i dlaczego się na to zdecydowałeś/aś, – kiedy masz pierwsze spotkanie i jak się do niego przygotowujesz, – zaproś adresata do udziału w podobnej akcji w wakacje.
Przykładowy e-mail (ok. 130 słów):
Hi Alex, I’ve just signed up for a volunteering project at our local community centre. I’ll be helping younger students with their homework and organising weekend games. I chose it because I want to do something useful and improve my English by working with people. Our first meeting is next Tuesday afternoon, so I’m preparing a short presentation about myself and some simple activities we could run. I’m also collecting ideas for ice-breakers to make everyone feel comfortable. By the way, would you like to join a similar project when you come here in July? There will be a summer reading club, and they always need energetic people. Let me know if you’re interested! Take care, Pat
Dlaczego to działa (krok po kroku):
- Treść: każdy z 4 elementów jest rozwinięty jednoznacznie.
- Spójność: krótkie akapity, spójniki (because, so, by the way).
- Zakres: czasowniki frazowe (sign up), kolokacje (collect ideas, feel comfortable), czasy teraźniejsze/przyszłe.
- Poprawność: brak błędów zakłócających odbiór; rejestr adekwatny.
Plan nauki do maja 2026 – sprint 10-tygodniowy
Założenia: 5 dni w tygodniu po 45–60 min + 2 krótsze sesje „powtórkowe”. Każdy tydzień kończysz mini-testem w ArkuszachArkuszach i krótką retrospekcją w NotatkachNotatkach.
- Tydzień 1–2 (Fundamenty B1): czasy podstawowe, modalne, podstawy Future; 200–300 kluczowych słów (szkoła, dom, podróże, praca).
- Tydzień 3 (Słuchanie I): krótkie nagrania, technika „pytania → hipotezy → weryfikacja”.
- Tydzień 4 (Czytanie I): SKIM/SCAN, praca na akapitach, markery logiczne.
- Tydzień 5 (Gramatyka II): Perfect vs Past Simple, Conditionals 0/1, Passive podstawy.
- Tydzień 6 (Słownictwo II): kolokacje i frazale wysokiej częstotliwości (B1).
- Tydzień 7 (Pisanie I): e-mail 100–150 słów – 2 próbki/tydzień + checklista kryteriów.
- Tydzień 8 (Egzamin w pigułce): pełny arkusz na czas + analiza błędów.
- Tydzień 9 (Targetowane luki): „najczęstsze wpadki” (przyimki, słowotwórstwo, ortografia).
- Tydzień 10 (Powtórka aktywna): 2–3 mini-arkusze + 1 pełny arkusz, lekka korekta strategii.
Automatyzuj powtórki: Włącz Materiały e-mailMateriały e-mail – co tydzień dostaniesz gotowe mikro-lekcje słownictwa, krótkie słuchanki i zadania do czytania/pisania. A kiedy utkniesz – zapytaj MaturAIMaturAI, który podpowie, dlaczego dana odpowiedź jest zła i jak ją poprawić.
Praktyka egzaminacyjna – mini-zadania z rozwiązaniami
Słuchanie (lukowe – symulacja tekstu)
You will hear a short talk about a campus tour. Complete the gaps with one word each.
- The tour starts at the _____ gate.
- Don’t forget to bring a _____ if it rains.
- After the library, we’ll visit the new _____ hall.
Rozwiązanie (przykładowe): main / umbrella / sports. Uzasadnienie:
- Main gate to najczęstszy kolokacyjny punkt startu.
- Warunek pogodowy → umbrella.
- Kolejność zwiedzania i realia kampusu → sports hall.
Czytanie (dobieranie nagłówków)
A. Saving time with checklists B. Why short breaks matter C. A study group that really works Tekst (fragm.): „We began meeting twice a week, each of us bringing two exam-style questions. We set a strict 20-minute timer for solving and another 10 minutes for discussing mistakes…”
Odpowiedź: C. Dlaczego? Opisuje grupę uczącą się na bazie zadań i omówień błędów → „study group”.
Znajomość środków językowych (wielokrotny wybór)
Wybierz poprawną odpowiedź:
-
If you ___ earlier, we wouldn’t be late. A) leave B) left C) had left → B (II kondycjonalny: If you left earlier, we wouldn’t be late.)
-
The film ___ by millions since last Friday. A) was watched B) has been watched C) is watched → B (Present Perfect Passive + określenie od piątku → proces trwający)
-
I’m not good ___ remembering names. A) at B) in C) for → A (kolokacja good at)
Pisanie – szybkie warsztaty (mini-trening)
Polecenie: Napisz wpis na forum (100–150 słów) o najlepszym sposobie powtórek przed egzaminem językowym. Uwzględnij: plan dnia, materiały, motywację i odpoczynek. Tipy:
- Zacznij zdaniem tezy (The best way to revise is…),
- 4 elementy → 4 zdania-rdzenie,
- Użyj markerów: firstly, besides, as a result, finally.
Najczęstsze błędy i szybkie poprawki
- Niedoczytanie polecenia w pisaniu → Zaznacz 4 wymagane elementy i odhacz je po napisaniu.
- Zbyt krótki/za długi tekst → celuj w 120–140 słów; jeśli masz < 100, dopisz konkrety (kiedy? gdzie? jak?). (Arkusze CKEArkusze CKE)
- Dosłowne tłumaczenia (make a photo) → sprawdź kolokacje w notatkach; poprawne: take a photo.
- Gubienie sensu w słuchaniu → najpierw mapa pytań, potem dopiero detale (emisja 2).
- Przyimki i drobne błędy → zrób własną „Czarną listę” (10–15 najczęstszych pomyłek).
Dzień egzaminu – lista kontrolna
- Dokument tożsamości, 2 długopisy z czarnym tuszem.
- Woda, wygodny strój; żadnych słowników/kalkulatorów czy urządzeń elektronicznych (zgodnie z komunikatem CKE). (bip.cke.gov.plbip.cke.gov.pl)
- Timing w arkuszu (propozycja): słuchanie ~25 min, czytanie ~35 min, środki językowe ~30 min, pisanie ~30 min; 5–10 min na finalny przegląd.
Uwaga organizacyjna 2026: część ustna języków nowożytnych odbywa się w maju według harmonogramu szkoły w oknie wyznaczonym przez CKE (w 2026 r. 7–30 maja z wyłączeniami). Sprawdź dokładny termin w swojej szkole. (bip.cke.gov.plbip.cke.gov.pl)
Z czego korzystać na co dzień (all-in MaturaMinds)
- Angielski rozszerzonyAngielski rozszerzony – jeśli celujesz wyżej lub chcesz rozwinąć zasób słownictwa i struktur ponad wymagania podstawy (moduły: dodaj /modul).
- NotatkiNotatki – krótkie, gotowe zestawy słownictwa i gramatyki (B1), checklisty do pisania i „czarne listy” błędów.
- MaturAIMaturAI – Twój trener rozwiązywania zadań: wyjaśnia, gdzie i dlaczego popełniasz błąd, proponuje podobne zadanie na gorąco.
- Materiały e-mailMateriały e-mail – regularne mikro-lekcje (słuchanie/czytanie/pisanie) prosto na skrzynkę.
- Arkusze maturalneArkusze maturalne – ćwicz na arkuszach z poprzednich lat i mierz czas jak na egzaminie.
Podsumowanie: droga do 80%+
- Poznaj zasady (czas, struktura, kryteria). 120 minut, 4 części, pisanie 100–150 słów z 4 elementami – to masz w jednym palcu. (Arkusze CKEArkusze CKE)
- Trenuj aktywnie: słuchanie i czytanie metodą SKIM → pytania → SCAN.
- Docieraj do sedna w gramatyce/leksyce B1: Perfect vs Past, Conditionals 0/1, frazale i kolokacje. (Arkusze CKEArkusze CKE)
- Pisanie na autopilocie: szablon + checklista kryteriów = przewidywalne punkty. (Arkusze CKEArkusze CKE)
- Rób pełne arkusze z ewaluacją błędów i wracaj do nich po tygodniu – dopiero wtedy zobaczysz wzorce pomyłek.
- Korzystaj z narzędzi: NotatkiNotatki, MaturAIMaturAI, Materiały e-mailMateriały e-mail i ArkuszeArkusze – to Twój zestaw do regularnej, mądrej powtórki.
Powodzenia! Matura z angielskiego (pp) w 2026 to egzamin przewidywalny i świetnie mierzalny. Z właściwą taktyką, systematyczną praktyką i wsparciem narzędzi MaturaMinds spokojnie przekroczysz próg i podniesiesz wynik o kolejne dziesiątki procent.
Czy podoba Ci się ten artykuł?
Zostaw nam swoją opinię
Powrót do bloga
Rozwiń wiedzę z tego artykułu dzięki MaturaMinds
Zainteresował Cię temat naszego artykułu? Wybierz kurs poniżej, którejest bezpośrednio powiązany z omawianą tematyką, aby dogłębnie przygotować się do egzaminu maturalnego. Kurs został zaprojektowany z wymaganiami CKE na uwadze, aby skupić się na nauce, a nie na szukaniu materiałów.

